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Langues, culture et communication

L'enseignement de culture de deuxième année a pour ambition de proposer un tour d'horizon des sciences humaines contemporaines. Un accent particulier est mis sur la dimension interculturelle et sur les problématiques géopolitiques.

Les élèves sont amenés à choisir deux séminaires parmi la liste ci-dessous.

Les cours de langues, culture et communication de deuxième année

Liste des cours :

Nom du coursECTS
TOEIC0
TOEIC0
Journalism0
Spoken English0
Spoken English0
Business Conversation: Conflict Resolution and Negotiation0
Review + Creative Writing0
Communication Skills Workshop0
Communication Skills Workshop0
Job Hunting Language, Techniques and Skills0
Discussing Engineerijg Isquus0
Writing Skills0
Scientific English0
TOEIC preparation0
Initiation to scientific English0
Initiation to scientific English0
Leading the debate0
Leading the debate0
Introduction to British Theatre History through Performance0
Discussing Engineering Issues0
Urban Cultures0
New Trends in American Cinema0
Rhetoric in Action0
Critical Thinking0
Critical Thinking0
Spoken English0
Spoken English0
Introduction to U.S. Literature0
Niveau minimum requis en anglais : TOEIC 785, TOEFL IBT 87, IETLS 6.5
Introduction à la psychanalyse 1 :2
Ethique des Sciences et des Techniques2
Epistémologie 12
Philosophie et religions du Livre2
Sociologie des diasporas : de l'exil des Juifs à la diaspofoot2
Géopolitique du monde contemporain 1 : « Reconstruire le monde »2
Géopolitique du Moyen-Orient 1 : « Le Moyen-Orient : approche géopolitique »2
cours supprimé2
Concours de nouvelles2
Introduction à la psychanalyse 2 : Le travail de la séparation2
Ethique des Sciences et des Techniques 22
Epistémologie 2 « La philosophie confrontée aux découvertes de la biologie et de la psychologie »2
Géopolitique de l'Inde2
Introduction à la sociologie2
Géopolitique du monde contemporain 2 : conflits et identités2
Géopolitique de la Chine2
Philosophies et religions d'Extrême-Orient2
Stage de communication de 2e année1
Stage de communication de 2e année / AST M1-X-ENS1
Sport 2ème année2
TOEIC0

Détails des cours :

-

ECTS

Professeur(s):

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    -

    ECTS

    Professeur(s):

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      -

      ECTS

      Professeur(s):

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        -

        ECTS

        Professeur(s):

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          -

          ECTS

          Professeur(s):

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            TOEIC - AN210A

            Préparation TOEIC

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Florence MAYO-QUENETTE
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            TOEIC - AN210B

            Préparation au TOEIC

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Florence MAYO-QUENETTE
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            Journalism - AN211

            1. Description

            This course is aimed at students with an advanced level of English.

            Have you ever felt the urge to write your own editorial about the latest events, to express more than your joy at the victory of your favourite football team, to analyze a movie you have seen before anyone else? Have you dreamt of carrying out interviews with celebrities or writing a portrait of lesser known characters whose work seems incredibly important to you? Would you like to make the latest economic news easier to understand for non-specialists or to explain why a scientist was awarded the Nobel Prize?

            If you have answered yes to any of these questions, then this course is for you.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English, including technical exchanges in his/ her speciality.

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            For the duration of this period, you will become journalists and the group’s task will be to produce different types of media: articles for the written press, for online papers and blogs, but also multi-media productions using sound, video and image.

            In order to achieve this, we will examine material in the classroom and build on our collective analyses. We will debate the issues you want to write about. We will do role-games and practise presenting the news in many different ways, including parodies and talk-shows.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Chantal SCHUTZ
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            Spoken English - AN212A

            1. Description

            When people ask you if you know a foreign language, the question they invariably ask you is if you speak it. “Do you speak English?” and “Parlez-vous français” are the common questions. Arguably, speaking is the most important and most useful skill when learning a foreign language. This module focuses on precisely that. The main aim of the course will be to increase fluency and make the student's level of English more authentic.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English, including technical exchanges in his/ her speciality.

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            A wide range of activities, ranging from role-play and pair-work to presentations and group discussion allowing students to impove fluency. The classes will be centred on certain themes, which can be decided at the beginning of the semester. The module will also include exercises to help the student's English more authentic. Spoken English is distinct in many ways from written English – to some extent it has its own grammar and vocabulary, and this is something that will be looked at too. There will also be some work on accent and phonetics. Particular attention will be paid to the rhythm of the English language, and the way words and sentences are accentuated. For example, did you know that you can give the simple sentence “Do you speak English?” four completely different meanings just by varying the stress pattern?

            Finally, the other skills will not be neglected completely. Good pronunciation is very much linked to having a “good ear” for the language, so there will be an important listening element to the class; written texts will be used to read from for pronunciation work and as the basis for discussion; and writing is an excellent way of assimilating lessons learned during the class. The focus, though, will be on improving your oral communication skills.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Magdalena ZOPF
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            Spoken English - AN212B

            1. Description

            When people ask you if you know a foreign language, the question they invariably ask you is if you speak it. “Do you speak English?” and “Parlez-vous français” are the common questions. Arguably, speaking is the most important and most useful skill when learning a foreign language. This module focuses on precisely that. The main aim of the course will be to increase fluency and make the student's level of English more authentic.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English, including technical exchanges in his/ her speciality.

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            A wide range of activities, ranging from role-play and pair-work to presentations and group discussion allowing students to impove fluency. The classes will be centred on certain themes, which can be decided at the beginning of the semester. The module will also include exercises to help the student's English more authentic. Spoken English is distinct in many ways from written English – to some extent it has its own grammar and vocabulary, and this is something that will be looked at too. There will also be some work on accent and phonetics. Particular attention to the rhythm of the English language, and the way words and sentences are accentuated will be paid. For example, did you know that you can give the simple sentence “Do you speak English?” four completely different meanings just by varying the stress pattern?

            Finally, the other skills will not be neglected completely. Good pronunciation is very much linked to having a “good ear” for the language, so there will be an important listening element to the class; written texts will be used to read from for pronunciation work and as the basis for discussion; and writing is an excellent way of assimilating lessons learned during the class. The focus, though, will be on improving your oral communication skills.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Magdalena ZOPF
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            Business Conversation: Conflict Resolution and Negotiation - AN213

            1. Description

            (Advanced Level)

            This course in English is an introduction to the life skill of conflict resolution. Learning how to constructively and creatively resolve conflict can help us to be better managers, co-workers, educators, and citizens. Our goal this semester will be to discover the tools and skills necessary to effectively participate in conflict resolution and negotiations both in and out of the workplace.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English, including technical exchanges in his/ her speciality.

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            You and your classmates are asked to actively contribute your insights and ideas to this workshop in order to develop your own methods for resolving conflict. Elizabeth, your consultant, will present you with models that consider conflict as a constructive opportunity to find mutually beneficial solutions to disputes for all parties involved.

            Together, the theoretical grounding behind contemporary conflict resolution and negotiation methods (questions of cooperation and competition, power, justice, communication and language, culture specificities and multiculturalism) will be explored. These concepts will be directly applied to case studies adapted from business settings. Our last three class sessions will give you the opportunity to demonstrate the skills you have acquired in simulated negotiations and express what you have learned from this seminar.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Elizabeth KINNE
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            Review + Creative Writing - AN214

            1. Description

            Welcome to English through Creative Writing. This is not a traditional English course.

            This course is designed to help you set your own challenges in English and meet them through a semester-long project. It is for students with an intermediate+ level of English.

            During the course, we will be focusing on fiction as a space for creative experimentation with the English language. This is a course where there is no right answer.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English, including technical exchanges in his/ her speciality.

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            - create an individual piece of written work

            3. Detailed programme

            Throughout the course, we will be exploring our own individual experiences of the fictional worlds created through short stories and television shows in order to be able to analyze and use these tehcniques to create a personal, original work. We will study settings, plots, characters and reader or viewer reception.

            The success of this project does not rely on your current level of English, but rather on your time and investment in this project. Your goal should be personal improvement and the ability to use simple structures and vocabulary to create a piece of writing. Decide early what aspects you would like to focus on (Writing in the past? Dialogues and everyday speech? Descriptions? A specific lexicon ?), then, structure a project that will help you to do just that.

            Nota bene: Be warned: Plagiarism (copying someone else’s work from the Internet or another source) is strictly forbidden. If your work is not your own, you will receive a 0 for the assignment and, most likely, fail the course.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Elizabeth KINNE
            Retour à la liste des cours
            Communication Skills Workshop - AN215A

            1. Description

            This course is all about helping students to improve their oral expression in English across a range of situations. Its scope will range from social chit-chat and everyday situations, to debates about current affairs, to improving your communication in job interviews and professional life.

            The more you speak, and the more tips you get from a native speaker (your teacher), the more the confidence and sophistication of your English-language expression can grow! This is course is aimed at students with an intermediate / intermediate + level of English.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English, including technical exchanges in his/ her speciality.

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            This class is all about your oral expression in class, so active participation is absolutely vital to your success - both in the progress you can expect to make, and in the grade you will achieve at the end of the semester.

            The more light-hearted exercises will range from role-plays and games, to debates based on topical issues, which the students will have a say in selecting. The more professionally oriented exercises will challenge students to hone their ability to interview for a job in English and to achieve their professional goals.

            Drawing on his rich experience of helping foreign speakers of English to avoid the most common pitfalls they tend to encounter in the language, the teacher will provide constructive feedback at every opportunity.

            Students who participate actively can expect to improve the grammatical accuracy, the clarity of pronunciation, and the natural flow of their spoken English, which is so vitally important to communicating effectively in the world's global language. Discussion of grammar will be fully practical and will not involve written exercises.

            Your teacher, who also teaches rhetoric, will share with students plenty of insights into the arts of persuasion and effective communication. He will also draw on his experience as a journalist, and as a veteran of many professional interviews, to help students get ahead.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Adam MITCHELL
            Retour à la liste des cours
            Communication Skills Workshop - AN215B

            1. Description

            This course is all about helping students to improve their oral expression in English across a range of situations. Its scope will range from social chit-chat and everyday situations, to debates about current affairs, to improving your communication in job interviews and professional life.

            The more you speak, and the more tips you get from a native speaker (your teacher), the more the confidence and sophistication of your English-language expression can grow! This is course is aimed at students with an intermediate / intermediate + level of English.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English, including technical exchanges in his/ her speciality.

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            This class is all about your oral expression in class, so active participation is absolutely vital to your success - both in the progress you can expect to make, and in the grade you will achieve at the end of the semester.

            The more light-hearted exercises will range from role-plays and games, to debates based on topical issues, which the students will have a say in selecting. The more professionally oriented exercises will challenge students to hone their ability to interview for a job in English and to achieve their professional goals.

            Drawing on his rich experience of helping foreign speakers of English to avoid the most common pitfalls they tend to encounter in the language, the teacher will provide constructive feedback at every opportunity.

            Students who participate actively can expect to improve the grammatical accuracy, the clarity of pronunciation, and the natural flow of their spoken English, which is so vitally important to communicating effectively in the world's global language. Discussion of grammar will be fully practical and will not involve written exercises.

            Your teacher, who also teaches rhetoric, will share with students plenty of insights into the arts of persuasion and effective communication. He will also draw on his experience as a journalist, and as a veteran of many professional interviews, to help students get ahead.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Adam MITCHELL
            Retour à la liste des cours
            Job Hunting Language, Techniques and Skills - AN216

            1. Description

            The aim of this course will be to introduce key language and job search techniques in four main areas: understanding recruitment and the job market; customizing your applications (CVs & cover letters); making your application stand out; preparing & practising job interviews. Another goal will be to improve oral fluency, vocabulary & grammar. The course is aimed at students with an intermediate + / advanced level of English.

            2. The student will be able to :

            - Have a better understanding of the job market, thus facilitating their task when job hunting

            - Market themselves (both for the cv and cover leter) and during job interviews

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            Students will need to do personal work and research outside class and could be asked to present this in class, either individually or in groups. They will also have written homework (cover letter & CV, interview questions + their answers).

            Students will also be expected to create a personal Career & Language Portfolio with work produced by them, both in class and out, related to areas covered in class.

            The CV & interview simulation will be marked by outside consultants after the end of this course.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Rebecca LOXTON
            Retour à la liste des cours
            Discussing Engineering Issues - AN217

            1. Description

            The aim of this course is to consolidate oral fluency, listening and writing skills, plus build useful vocabulary and language for engineering, through discussions, meetings and analysis of engineering issues.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex engineering text in English

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on engineering issues, give his/her opinion, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            Students will select issues that interest them, determine key aspects related to the issue in question, and then prepare discussions or meetings in groups. Online resources & links, plus articles and vocabulary will be provided to help.

            PROPOSED LIST OF ISSUES

            Energy policies

            Space energy

            Shale gas

            Renewable energy

            Nuclear power plant security

            Water

            Sand mining

            Space travel

            Engineering in Sport

            Planned Obsolescence Cybercrime

            Financial engineering

            Engineering Entrepreneurship - Turning ideas into innovative products & start ups

            Sustainable development

            Ethics in engineering

            Bioethics

            Engineering issues in the news

            Engineering & Science in Fiction

            or suggestions from students

            Please note this is a discussion class. The objective is to practise talking correctly and effectively in English about engineering or science subjects, not to learn these subjects. The teacher is not a specialist, so she will depend on students to explain relevant concepts or theories when necessary and to control the scientific accuracy of each discussion.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Rebecca LOXTON
            Retour à la liste des cours
            Writing Skills - AN218

            1. Description

            The aim of this class is to help you improve your English writing skills through a variety of exercises and methods. We will explore the main differences between the French sentence and the English one in order to acquire the right reflexes when writing in English. Students will learn how to write quickly in a simple, clear and precise language, without having to borrow structures and idioms from their native language. The course is aimed at students with an advanced level of English.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English, including technical exchanges in his/ her speciality,

            - communicate fluently and in a spontaneous manner,

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            Our class will include the study of applied vocabulary (explanation, argumentation, the world of engineering), conjunctions, useful idioms and expressions and grammatical structures. Students will practice the translation of texts from French to English and the writing of reports on various subjects, among other exercises.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Christophe CAMARD
            Retour à la liste des cours
            Scientific English - AN219

            1. Description

            This class aims at reinforcing your English, both written and oral, and at expanding your knowledge of scientific English. Depending on the interests of the students, we will work on the vocabulary of various scientific fields (mathematics, physics, chemistry, computing…) and on the use of that vocabulary (the reading of mathematical equations, chemical formulae, the presentation of charts, research…). The goal is to make sure that the students will be perfectly at ease when the have to present their research in English or attend conferences. The course is aimed at students with an advanced level of English.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex Scientific text in English,

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of scientific subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages of different possibilities.

            3. Detailed Programme

            During the programme, we will work with vulgarized scientific periodicals (Scientific American, New Scientist in particular) as well as more specialized ones in order to follow the current scientific findings and to find subjects for in-class debates and discussions. Audio and video documents will also be used (documentaries, interviews, science fiction movies). All of the students will be asked to do an oral presentation on a scientific subject that interests them. The goal of the class is to propose an interactive and personalized approach to the use of scientific English for the students who wish to feel more at ease when they have to use the English language in their scientific life. In addition, the reading of scientific periodicals should also interest the students who wish to broaden their scientific knowledge in fields beyond their course of study.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Christophe CAMARD
            Retour à la liste des cours
            TOEIC preparation - AN220

            1. Descriptif

            Ce module a pour objectif de préparer les élèves au TOEIC et a été conçu pour les étudiants qui n'ont pas suivi le module pendant le premier semestre.

            Le TOEIC (Test Of English for International Communication) est un test orienté vers l’anglais professionnel et de plus en plus utilisé dans les entreprises :

            • comme référence au moment des entretiens de recrutement

            • comme mode d’évaluation des compétences en anglais de leurs cadres.

            Le test "TOEIC" est organisé à l’École en avril 2017.

            2. Compétences à développer

            Ce module prépare les élèves au test TOEIC avec un objectif d'obtenir un minimum de 785 points (nécessaire pour obtenir le diplôme d'ingénieur de l’ENSTA ParisTech).

            3. Programme détaillé

            Des exercices de compréhension écrites et orales seront utilisées pour préparer et entraîner les étudiants au test.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Chantal SCHUTZ
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            Initiation to scientific English - AN221A

            1. Description

            This class aims at reinforcing your English, both written and oral, and at expanding your knowledge of scientific English. Depending on the interests of the students, we will work on the vocabulary of various scientific fields (mathematics, physics, chemistry, computing…) and on the use of that vocabulary (the reading of mathematical equations, chemical formulae, the presentation of charts, research…). The goal is to make sure that the students will be perfectly at ease when the have to present their research in English or attend conferences.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex Scientific text in English,

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of scientific subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages of different possibilities.

            3. Detailed Programme

            During the programme, we will work with vulgarized scientific periodicals (Scientific American, New Scientist in particular) as well as more specialized ones in order to follow the current scientific findings and to find subjects for in-class debates and discussions. Audio and video documents will also be used (documentaries, interviews, science fiction movies). All of the students will be asked to do an oral presentation on a scientific subject that interests them. The goal of the class is to propose an interactive and personalized approach to the use of scientific English for the students who wish to feel more at ease when they have to use the English language in their scientific life. In addition, the reading of scientific periodicals should also interest the students who wish to broaden their scientific knowledge in fields beyond their course of study.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Christophe CAMARD
            Retour à la liste des cours
            Initiation to scientific English - AN221B

            1. Description

            This class aims at reinforcing your English, both written and oral, and at expanding your knowledge of scientific English. Depending on the interests of the students, we will work on the vocabulary of various scientific fields (mathematics, physics, chemistry, computing…) and on the use of that vocabulary (the reading of mathematical equations, chemical formulae, the presentation of charts, research…). The goal is to make sure that the students will be perfectly at ease when the have to present their research in English or attend conferences.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex Scientific text in English,

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of scientific subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages of different possibilities.

            3. Detailed Programme

            During the programme, we will work with vulgarized scientific periodicals (Scientific American, New Scientist in particular) as well as more specialized ones in order to follow the current scientific findings and to find subjects for in-class debates and discussions. Audio and video documents will also be used (documentaries, interviews, science fiction movies). All of the students will be asked to do an oral presentation on a scientific subject that interests them. The goal of the class is to propose an interactive and personalized approach to the use of scientific English for the students who wish to feel more at ease when they have to use the English language in their scientific life. In addition, the reading of scientific periodicals should also interest the students who wish to broaden their scientific knowledge in fields beyond their course of study.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Christophe CAMARD
            Retour à la liste des cours
            Leading the debate - AN222A

            1. Course overview

            This programme is designed for open-minded, motivated students who want to express their ideas and opinions more effectively within the dynamic context of discussions and debates of current economic and social issues.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly, precisely and with confidence on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            This short course will introduce students to basic techniques for successfully presenting ideas, facilitating group discussions, and leading informal debates. Some of the basic skills involved in presenting arguments, active listening, and using voice will be reviewed. Most of the sessions however will be entirely devoted to the students themselves, working in pairs, jointly initiating and animating the discussions. Students will be asked to prepare their presentations outside class time.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • David WILSON
            Retour à la liste des cours
            Leading the debate - AN222B

            1. Course overview

            This programme is designed for open-minded, motivated students who want to express their ideas and opinions more effectively within the dynamic context of discussions and debates of current economic and social issues.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly, precisely and with confidence on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            This short course will introduce students to basic techniques for successfully presenting ideas, facilitating group discussions, and leading informal debates. Some of the basic skills involved in presenting arguments, active listening, and using voice will be reviewed. Most of the sessions however will be entirely devoted to the students themselves, working in pairs, jointly initiating and animating the discussions. Students will be asked to prepare their presentations outside class time.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • David WILSON
            Retour à la liste des cours
            Introduction to British Theatre History through Performance - AN223

            1. Course Overview

            The main aim of this course is to learn and practise common acting techniques and concepts (for example, warm-ups, text and sub-text, characterisation, script scoring, improvisation and scene building) so as to improve speaking skills and oral fluency, especially pronounciation, rhythm, intonation and vocabularly.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - become familiar and understand different periodes in Britsh theatre history and gain a better insight of key plays and playwrights from different eras,

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly, precisely and with confidence by developing different voice and acting techniques

            3. Course content

            In addition to learning and practising common acting techniques and concepts, students will become more familiar with British theatre, staging and acting styles by peforming selected extracts from key plays and playwrights of different eras (from Shakespeare to contemporary theatre) in the first part of the course. Students will also learn various improvisation techniques through warm ups and games, which they will put into practice in the last four or five lessons.

            Throughout the course, the students will be expected to peform texts and act in front of the class for every lesson, as well as practise warm up and acting techniques which involve voice and body exercises.

            Between lessons, the student will be expected to research and rehearse class peformances, plus learn their script by heart in some cases. Resources, questions and vocabularly will be provided.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Katrina DREW
            Retour à la liste des cours
            Discussing Engineering Issues - AN224

            1. Course Overview

            The aim of this course is to consolidate oral fluency, listening and writing skills, plus build useful vocabulary and language for engineering, through discussions, meetings and analysis of engineering issues.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex engineering text in English

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on engineering issues, give his/her opinion, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            Students will select issues that interest them, determine key aspects related to the issue in question, and then prepare discussions or meetings in groups. Online resources & links, plus articles and vocabulary will be provided to help.

            PROPOSED LIST OF ISSUES

            Energy policies

            Space energy

            Shale gas

            Renewable energy

            Nuclear power plant security

            Water

            Sand mining

            Space travel

            Engineering in Sport

            Planned Obsolescence Cybercrime

            Financial engineering

            Engineering Entrepreneurship - Turning ideas into innovative products & start ups

            Sustainable development

            Ethics in engineering

            Bioethics

            Engineering issues in the news

            Engineering & Science in Fiction

            or suggestions from students

            This is a discussion class. The objective is to practise talking correctly and effectively in English about engineering or science subjects, not to learn these subjects. The teacher is not a specialist, so she will depend on students to explain relevant concepts or theories when necessary and to control the scientific accuracy of each discussion.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Katrina DREW
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            Urban Cultures - AN225

            1. Course Content

            The city, whether celebrated or damned, is not simply a backdrop for the action, but a real presence. The urban environment exerts a strong influence on the shape and style of any story unfolding within its’ boundaries.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - improve their understanding of the urban influence present in literature, films, the press and music and how the urban environment is perceived

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a variety of issues, give his/her opinion, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Course Content

            The module provides a « view » of the American city through literature, film, the press and music.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Florence MAYO-QUENETTE
            Retour à la liste des cours
            New Trends in American Cinema - AN226

            1. Course Overview

            Not since the heady days of the seventies - the Golden Age of Scorsese, Coppola, Spielberg and De Palma - has a generation of film-makers emerged who are as uniquely talented as the new wave of film-makers in America today. The module takes a closer look at what is happening today in American independent film.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - improve their understanding of recent developments and trends in the Amercian Independant film industry.

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a variety of issues, give his/her opinion, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            The module is very muched on oral communication and listening skills. Screenplays will be studied throughout the module.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Florence MAYO-QUENETTE
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            Rhetoric in Action - AN227

            1. Course Overview

            "When the going gets tough, the tough get going".

            Right?

            What you just read is an example of one of the many rhetorical tools that debaters and decision-makers have used for over two thousand years.

            The study of rhetoric is making a big comeback in the English-speaking world, and this course is your chance to put the lessons and tools it has to offer into action in a way that will challenge and improve your English skills.

            2. Comptencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal use of rheteroric in a wide of variety of contexts ranging from politicians to writers,

            - adopt rheteroic tools so as to challenge and improve English skills,

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Course content

            The module is very much geared to learning from the professionals. For example, we will see how Barack Obama has employed - to great effect - the toolkit that the Roman philosopher-politician Cicero developed in the dying days of the Roman republic.

            In addition to offering students the chance to pick up tricks from successful English-language orators past and present (which will develop students' ear for good English), this course will give them the chance to try these strategies out for themselves in in-class exercises including real debates and speeches.

            Your teacher and guide, who has first-hand experience of rhetoric both as a political journalist and as a writer, will help you to learn about the pearls of wisdom in rhetorical theory, and how we can put them into practice to our advantage.

            This course is a great opportunity to improve your ability to wield the English language skilfully. When, for example, is it most effective to use the past, the present, or the future tense, or the passive or active voices? We will also discuss the rhetoric of successful writing in English, notably thanks to George Orwell's timeless advice on the matter.

            From Shakespeare to Abraham Lincoln, from Winston Churchill to JFK, and from Barack Obama to the latest generation of orators, we will study the best moments of English rhetoric and put them into action in a practical way.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Adam MITCHELL
            Retour à la liste des cours
            Critical Thinking - AN228A

            1. Course Overview

            This course is an exercise in slow reading, critical thinking, and creative writing. Our past has come to us in the form of texts. They establish truths and falsehoods but we who live today can critically assess or even challenge them.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand, decrypt and analyse the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English,

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Course content

            We will read abridged versions of some of the most important texts written in English, in philosophy, sociology, technology, science journalism, political theory, art criticism, poetry and prose. What were the authors’ thoughts? Why did they use this particular language? What are the concealed assumptions, biases, empirical or theoretical foundations, references, choices made by the authors, from punctuation to doctrine? Slow reading and careful analysis will help to reveal a wonderful world of English writing.

            To get a better sense of current debates, we will listen to audio and video recordings and discuss the rhetoric and the strategy used by a professor, a student asking a question, or a technological entrepreneur speaking in public. We will get to read leading intellectual publications like the New Yorker or the New York Review of Books.

            Last but not least, we will learn how to write a critical and creative blog entry or a short article.

            Examples of topics discussed in class:

            • What is justice?

            • Is the scientist a special kind of person?

            • Do we reach happiness via action or contemplation?

            • What is the responsibility of an engineer?

            • Is artificial intelligence dangerous?

            • What connects a poem with a painting or a football game with anthropology?

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Alexei GRINBAUM
            Retour à la liste des cours
            Critical Thinking - AN228B

            1. Course Overview

            This course is an exercise in slow reading, critical thinking, and creative writing. Our past has come to us in the form of texts. They establish truths and falsehoods but we who live today can critically assess or even challenge them.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand, decrypt and analyse the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English,

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Course content

            We will read abridged versions of some of the most important texts written in English, in philosophy, sociology, technology, science journalism, political theory, art criticism, poetry and prose. What were the authors’ thoughts? Why did they use this particular language? What are the concealed assumptions, biases, empirical or theoretical foundations, references, choices made by the authors, from punctuation to doctrine? Slow reading and careful analysis will help to reveal a wonderful world of English writing.

            To get a better sense of current debates, we will listen to audio and video recordings and discuss the rhetoric and the strategy used by a professor, a student asking a question, or a technological entrepreneur speaking in public. We will get to read leading intellectual publications like the New Yorker or the New York Review of Books.

            Last but not least, we will learn how to write a critical and creative blog entry or a short article.

            Examples of topics discussed in class:

            • What is justice?

            • Is the scientist a special kind of person?

            • Do we reach happiness via action or contemplation?

            • What is the responsibility of an engineer?

            • Is artificial intelligence dangerous?

            • What connects a poem with a painting or a football game with anthropology?

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Alexei GRINBAUM
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            Spoken English - AN229A

            1. Description

            When people ask you if you know a foreign language, the question they invariably ask you is if you speak it. “Do you speak English?” and “Parlez-vous français” are the common questions. Arguably, speaking is the most important and most useful skill when learning a foreign language. This module focuses on precisely that. The main aim of the course will be to increase fluency and make the student's level of English more authentic.

            2. Competencies to be developed

            The student will be able to :

            - understand the principal concrete and abstract ideas in a complex text in English, including technical exchanges in his/ her speciality.

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Detailed Programme

            A wide range of activities, ranging from role-play and pair-work to presentations and group discussion allowing students to impove fluency. The classes will be centred on certain themes, which can be decided at the beginning of the semester. The module will also include exercises to help the student's English more authentic. Spoken English is distinct in many ways from written English – to some extent it has its own grammar and vocabulary, and this is something that will be looked at too. There will also be some work on accent and phonetics. Particular attention will be paid to the rhythm of the English language, and the way words and sentences are accentuated. For example, did you know that you can give the simple sentence “Do you speak English?” four completely different meanings just by varying the stress pattern?

            Finally, the other skills will not be neglected completely. Good pronunciation is very much linked to having a “good ear” for the language, so there will be an important listening element to the class; written texts will be used to read from for pronunciation work and as the basis for discussion; and writing is an excellent way of assimilating lessons learned during the class. The focus, though, will be on improving your oral communication skills.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Mike MARQUES
            • Silvina SENN SPUCCHES
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            Spoken English - AN229B

            Spoken English

            Spoken ENglish

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Mike MARQUES
            • Silvina SENN SPUCCHES
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            Introduction to U.S. Literature - AN230

            1. Course content

            We will go on a literary journey through the United States. Using short stories, fiction, articles and songs from some of the most acclaimed contemporary and classic American authors, we will try to understand this vast, complex nation and its people.

            2. The student will be able to :

            - use a variety of works from contemporary and classic American authors to gain a better understanding of the USA and its population,

            - communicate fluently and in a spontaneous manner thus allowing regular interaction with native speakers without strain for either one or the other.

            - express themselves clearly and precisely on a wide range of subjects, give his/her opinion on a current issue, explain the advantages and disadvantages for different possibilities.

            3. Course content

            This is a discussion-oriented class for people who like to read.

            Each week you will be expected to read and prepare your reading assignment using a specially designed "reader's guide" with key questions and vocabulary to help you. Each class will center entirely around a discussion of the reading, your reactions, and questions. We will compare and contrast the various works and focus on common themes. The only written work will be for the final exam - an open-book, take-home essay.

            Dedication and participation will be richly rewarded. Free and creative thought are encouraged.

            0 ECTS

            Professeur(s):

            • Chantal SCHUTZ
            Retour à la liste des cours
            Niveau minimum requis en anglais : TOEIC 785, TOEFL IBT 87, IETLS 6.5 - ANNiv2

            ECTS

            Professeur(s):

            Retour à la liste des cours
            Introduction à la psychanalyse 1 : - CL211

            Qu’est-ce qui vient à l’esprit quand on parle de « psychanalyse » ? La plupart des gens pensent à l’inconscient, à l’importance de la sexualité, au « complexe d’Œdipe »… En effet, ces notions contiennent de façon très concentrée l’essentiel du message psychanalytique. Au fil des années, dans le séminaire que j’anime à l’ENSTA ParisTech, nous les avons étudiées, en lisant des textes, en analysant des exemples cliniques, en discutant ensemble des questions qu’elles faisaient surgir spontanément parmi vous.

            L’Œdipe, par exemple, témoigne d’une difficulté profonde des humains, qui doivent évoluer d’un lien duel et absolu avec un être maternant, vers des relations multiples, changeantes, limitées par l’existence de tiers, vers un sentiment de soi-même restreint, relatif, laissant place à l’altérité, à la différence.

            Ce « miracle-là », c’est l’Œdipe qui l’opère, et faute d’Œdipe, l’humain risque de rester prisonnier d’un lien excessif, non tempéré, à autrui. Un lien invivable.

            Cette année, nous évoquerons ensemble le « travail de séparation » ou de « différenciation ». Freud a écrit à propos du nourrisson qu’il « ne différencie pas encore son moi d’un monde extérieur (…) il n’apprend à le faire que peu à peu ».

            Aujourd’hui, nous savons que le nourrisson perçoit d’emblée, avec tous ses sens, la différence entre soi et autrui : ces perceptions sensorielles sont présentes dès la naissance, elles sont même anténatales (compétences fœtales, compétences du nourrisson).

            Mais la notion de différenciation désigne un processus précoce de discrimination moi – objet qui aboutit au sentiment subjectif d’être un individu.

            C’est un trajet que font tous les enfants, et qui leur permet, en fin de compte, de ressentir nettement leurs limites psychiques et corporelles, et l’existence de leur « Moi ».

            Ils se vivent alors comme « séparés » de ce et de ceux qui les entourent.

            Nous ferons le lien avec le sens plus ordinaire du mot de « séparation », « se séparer » voulant en principe dire qu’une personne en quitte une autre.

            Deux personnes « se séparent », et cela entraîne chez elles des émotions très contrastées. On rencontre tous les cas de figure, il y a un « spectre » de la séparation (au sens d’un spectre lumineux, d’un dégradé complet de teintes) : à un extrême, il peut y avoir éloignement dans l’espace et le temps, et pourtant les gens restent liés affectivement ; à l’autre, il peut y avoir rupture complète des liens, avec un refus forcené, réciproque ou non, de « conserver un lien » quel qu’il soit. Entre les deux, viennent se loger toutes sortes d’aménagements possibles de la séparation, et ce sont des aménagements évolutifs : les choses vont changer avec le temps.

            En tout cas, dans cette acception du terme de « séparation », il y a l’idée de gens qui « sont ensemble » et qui, dans la réalité, vont amorcer un mouvement d’éloignement.

            Le prototype, c’est le couple qui se sépare. Mais il y a aussi la séparation des enfants devenus grands et de leurs parents. Et cet autre prototype de la séparation qu’est le deuil.

            Les « crises » de la vie – adolescence, entrée dans l’âge adulte et naissance des enfants, adolescence des enfants et départ du foyer, aléas de la vie conjugale, entrée dans la vieillesse, voire « travail de fin de vie » - sont autant d’occasions pour chacun de remettre sur le métier le difficile « travail de la séparation », éventuellement de le reprendre et de le faire progresser.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Pascale PILLET
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            Ethique des Sciences et des Techniques - CL212

            L’objectif de ce cours est de proposer une piste de réflexion sur une question déjà ancienne, celle des rapports de la raison pratique et de la raison théorique, mais qui se renouvelle sans cesse sous l’effet des transformations de notre société technologique.

            L’éthique est traditionnellement définie comme la branche de la philosophie qui se préoccupe de la relation entre la morale et les mœurs. Elle est souvent convoquée pour éclairer l’évolution des valeurs, des normes et des pratiques. Mais l’éthique va au-delà de la simple observation des phénomènes sociaux et de l’évolution des mentalités qu’ils reflètent. Elle pose des questions originales, non conventionnelles, sur les divers aspects de l’existence humaine. En tant que discipline philosophique, elle ne prétend pas nécessairement répondre aux questions qu’elle soulève ni énoncer de jugements définitifs sur ce qui relève du bien et du mal, mais elle éclaire la portée de notre réflexion et de notre action en leur attribuant une place dans la continuité de l’histoire humaine. Elle met aussi sur la table des problématiques nouvelles, dont souvent le public n’a pas encore aperçu toute la pertinence.

            Ce cours commencera par une introduction générale à l’éthique en tant que discipline philosophique en présentant l’éthique des vertus, la déontologie et le conséquentialisme, trois traditions dont on envisagera des applications contemporaines aux cas de la fraude scientifique et de l’expérimentation animale. À ces trois grandes théories éthiques viendra ensuite s’ajouter une réflexion transversale sur la notion de responsabilité. Puis, le cours se poursuivra par des études de cas émanant de la pratique des nouvelles technologies. Nous débattrons des questions éthiques de la robotique et, plus généralement, des technologies de l’information. Nous évoquerons les interrogations éthiques autour des biotechnologies, notamment de la biologie de synthèse. Quel rôle et quelle place dans la réflexion éthique ont à jouer un organisme de recherche, un acteur industriel du monde technologique, une instance juridique, un comité d’éthique, un décideur politique national ou international, et, finalement, un simple chercheur, un designer, un ingénieur qui, de par leur vocation et leur métier, changent le monde et la condition humaine ? Pour finir, on abordera les enjeux de l’éthique des techniques sous un angle surprenant, où la question « que faire des techniques ? » sera renversée par la question « que faisons-nous aux techniques ? ».

            Plan du cours :

            1) Théories éthiques : perspectives et limites.

            2) La sociologie et l’éthique des sciences. Exemples de la fraude et de l’expérimentation animale.

            3) Les notions de responsabilité.

            4) Questions éthiques de la robotique et des technologies de l’information.

            5) Questions éthiques autour des biotechnologies.

            6) L’éthique des techniques et l’enjeu de l’aliénation des machines.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Alexei GRINBAUM
            • Vincent BONTEMS
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            Epistémologie 1 - CL213

            L’objectif de ce cours est d’abord de proposer un socle de connaissances en philosophie des sciences, qu’il s’agisse des sciences « exactes » ou des sciences « humaines », afin de rendre compréhensibles les problèmes qui y sont posés, les points de vue en présence et l’enjeu des débats modernes.

            Dans un premier temps, on présentera les idées fondatrices de la philosophie des sciences au vingtième siècle, à travers une introduction à quelques auteurs « classiques » (Carnap, Popper,…), mais aussi quelques penseurs plus « subversifs » (Kuhn, la nouvelle sociologie des sciences,…).

            Il s’agira d’expliquer ensuite comment la philosophie des sciences situe les sciences humaines, c’est-à-dire en quoi celles-ci prétendent à un statut distinctif du point de vue de leur objet, de leur démarche et de leurs pratiques, problème encore ouvert jusqu’à aujourd’hui. On montrera à la fois que le modèle des sciences exactes comme unique voie d’accès rigoureuse au réel est mis en question pour des raisons précises et que l’objectivité des sciences humaines reste problématique.

            Le cours s’attachera dans un troisième temps à préciser un certain nombre de concepts à partir de l’exemple de la psychologie, discipline où les débats philosophiques restent vifs et où se pose en particulier le problème de la réduction de l’homme à la machine. La démarche générale de la psychologie cognitive contemporaine sera présentée, en relation avec la question des fondements de la connaissance et celle du déterminisme du comportement humain.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Alexis ROSENBAUM
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            Philosophie et religions du Livre - CL214

            Les trois religions du Livre (judaïsme, christianisme et islam) partagent une origine commune, qui, malgré toutes les différences dogmatiques, ont préservé un voisinage certain dans leurs structures de pensées, tant éthiques que philosophiques, renforcé, en cela, par leur proximité géographique.

            Si les trois religions ont donné lieu à une très vaste littérature d’exégèse, de commentaires et de discours de foi, elles ont, tout autant, été l’occasion de développements importants et originaux de systèmes de pensée à caractère philosophique, qui continuent à marquer leur dynamisme du moyen-âge jusqu’à ce jour. Demeurant parfois un territoire pour initiés, elles ont pourtant vocation à se hisser au rang des grands pourvoyeurs de réponses face aux défis éthiques, existentiels et sociaux, qui vont, de plus en plus, émailler notre siècle, illustrant ainsi la célèbre prédiction attribuée à André Malraux : « le XXIe siècle sera religieux ou ne sera pas ».

            Le séminaire emmènera ses auditeurs de Maïmonide, Averroès et Saint-Thomas aux penseurs du XXe siècle comme Tresmontant ou Levinas, reliant ainsi les grands « fondamentaux » aux ouvertures modernes. Il privilégiera :

            * le débat philosophique de conciliation entre « rationalisme scientifique » et religion,

            * les problématiques communes aux trois religions,

            À chaque séance, sera présent un invité extérieur, choisi parmi les références du domaine, dans un souci de diversité confessionnelle. Il exposera un des grands aspects de la pensée philosophique des trois religions

            Les élèves choisissant le mémoire comme mode d’évaluation se verront proposer un sujet d’actualité vu au travers du prisme des questions religieuses, ou des questions transversales aux trois religions (principes de la bioéthique, lien entre conflit religieux et conflit de valeurs, refuser ou surpasser la vision scientifique du monde,…).

            Programme indicatif des séances :

            - Averroès et la liberté de pensée en Islam

            - Entre darwinisme et christianisme : la pensée de Teilhard de Chardin

            - Modernité et rationalisme dans le christianisme : l’apport de Claude Tresmontant

            - La philosophie de Maïmonide

            - La richesse de la philosophie islamique

            - Les Lumières juives : la pensée de Mendelssohn

            - Scholastique chrétienne, thomisme et néo-thomisme

            - La philosophie de l’herméneutique chez Ricoeur et Levinas

            Parmi les intervenants :

            Dominique Urvoy

            Professeur de pensée et civilisation arabes à l'université. A publié plusieurs ouvrages sur la vie intellectuelle dans l'Espagne musulmane, la confrontation islamo-chrétienne et les penseurs arabes indépendants, parmi lesquels une Histoire de la pensée arabe et islamique (Seuil) et un ouvrage de référence sur Averroes : Averroès : Les ambitions d'un intellectuel musulman (Champs Flammarion).

            Jacques Arnould

            Dominicain, philosophe, historien des sciences et théologien français, chargé de mission au Centre national d'études spatiales (CNES). Auteur de nombreux ouvrages sur Darwin, le créationnisme, la science et la pensée de Teilhard de Chardin, notamment : Dieu versus Darwin : Les créationnistes vont-ils triompher de la science ? Albin Michel, 2007.

            Michel Nodé-Langlois

            Ancien élève de l'Ecole normale supérieure de Paris. Agrégé de philosophie. Professeur de Première supérieure au Lycée Pierre-de-Fermat, à Toulouse (en 1997). Il est l’auteur de Au service de la sagesse, Tempora ; Faire naître, de la conception à la naissance, Artege ; Petite introduction à la question de l'être, Téqui ; La leçon de philosophie, Ellipses ; Le vocabulaire de Saint-Thomas d’Aquin, Ellipses ; Descartes, passions et sagesse, CRDP Midi-Pyrénées.

            Paul Mirault

            Professeur de philosophie, responsable de la revue Catholicae Disputationes. A publié Une initiation à la philosophie de Claude Tresmontant, ou la mélodie de l'univers (L’Harmattan).

            Olivier Millet

            Professeur de littérature française à l'Université Paris 12. Spécialiste de l'humanisme et de la littérature religieuse, il a édité l'Institution de la religion chrétienne de Jean Calvin dans sa version française de 1541 et a publié de nombreuses éditions et études d'œuvres de la Renaissance française (Montaigne, Du Bellay, Marguerite de Navarre).

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Jean-Pierre BESSIS
            • Jacques ARNOULD
            • Géraldine ROUX
            • Pascale BERMON
            • Emilie TARDIVEL
            • France FARAGO
            • Paul MIRAULT
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            Sociologie des diasporas : de l'exil des Juifs à la diaspofoot - CL215

            L’objectif de ce cours est d’interroger un mot – Diaspora – qui, après une longue histoire, a connu une vogue et de multiples extensions au cours des dernières décennies. L’observation des

            diasporas nous permet de revenir sur le temps long des déplacements de population à travers le monde, mais aussi d’observer des formes contemporaines de migration.

            Diaspora vient du grec "speiro", semer, précédé du préfixe "dia-", la dispersion. Pendant longtemps, la Diaspora a exclusivement désigné le peuple juif en exil dispersé à travers le monde. Par analogie, le terme a ensuite été utilisé pour parler des populations africaines (déportées par la traite esclavagiste), arménienne, ou plus récemment palestinienne et tibétaine, dispersées à travers le monde contre leur volonté. Au cours des années 1980-1990, l’usage du mot diaspora a connu une prolifération : tous les peuples, presque, ont leur diaspora, on va même jusqu’à parler de diasporas de professionnels.

            Dans ce cours, nous parlerons autant des diasporas liées à l’exil et à la perte d’une terre d’origine, que des diasporas des informaticiens indiens, des intellectuels chinois ou des footballeurs africains. Nous tenterons de définir ce qui rassemble ces groupes alors que le terme a pris une connotation positive.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Hélène LEBAIL
            Retour à la liste des cours
            Géopolitique du monde contemporain 1 : « Reconstruire le monde » - CL216

            L’ordre issu de la Seconde Guerre Mondiale s’est écroulé dans la longue décennie qui va de la fin de la guerre froide au début de la guerre d’Irak. Des conflits nouveaux, impliquant des acteurs qui ne sont plus systématiquement des États, sont apparus. Nombre d’entre les Etats justement, au cours de cette période, ont révélé leur fragilité et leur incapacité à assurer eux-mêmes non seulement leur sécurité extérieure mais aussi les fonctions les plus élémentaires de santé, éducation, gestion des ressources naturelles… Ils ont atteint leurs limites, tandis que les acteurs non étatiques (Groupes terroristes ou simplement criminels, religions, organisations non gouvernementales ou firmes multinationales…) semblent disposer aujourd’hui d’une influence de plus en plus étendue. Aussi l’idée s’est-elle imposée qu’il était nécessaire de reconstruire un système international qui soit davantage en prise avec la réalité de ce monde nouveau. L’objectif de ce cours est de montrer comment l’espace mondial se recompose aujourd’hui. Comment les Etats, puissants ou non, y demeurent influents, cherchant souvent à refonder les plus faibles d’entre eux (Balkans, Irak, Afghanistan…) à travers l’action d’organisations internationales ou régionales ( ONU, Union Européenne), mais aussi comment les acteurs non étatiques ( ONG…) sont également au travail dans cette reconstruction du monde. Nous essaierons de comprendre pourquoi les affrontements classiques ont peu à peu cédé la place à une volonté globale de redéfinir le monde autour de valeurs qui n’avaient pas autrefois leur place dans les débats diplomatiques : la démocratie, les droits de l’homme et les libertés fondamentales, le développement durable…

            Après avoir montré comment l’ancien ordre mondial, façonné dès le XVIIe siècle, a fini par s’effondrer, le cours s’efforcera de présenter ces nouveaux enjeux des relations internationales et comment les tentatives pour sortir des crises et des conflits sont désormais marquées par une volonté, largement partagée, de reconstruction. Et, naturellement, nous serons nous amenés à montrer les limites de ces efforts…

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Jérôme HÉLIE
            Retour à la liste des cours
            Géopolitique du Moyen-Orient 1 : « Le Moyen-Orient : approche géopolitique » - CL217

            Les cinq premières séances de ce cours seront consacrées aux « fondamentaux » qui structurent historiquement la géopolitique du Moyen-Orient ; les cinq autres concerneront les « points chauds » de la région. Le séminaire s’appuie sur des cartes et des documents.

            I. Le poids des héritages

            1. Un espace « surreprésenté »

            2. Le sionisme

            3. De l’Empire ottoman aux mandats et aux indépendances : la mise en place du puzzle moyen-oriental

            4. De la crise de Suez à la disparition de l’URSS : le Moyen-Orient, terrain et enjeu de la rivalité américano-soviétique.

            5. « L’hyperpuissance » américaine

            II. Les enjeux actuels

            1. Israël et les Territoires palestiniens

            2. Le Liban et la Syrie

            3. L’Irak

            4. L’Iran

            5. La Turquie

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Alexandre DEFAY
            Retour à la liste des cours
            cours supprimé - CL218

            Le cours aura pour objet l’exploration des enjeux actuels de la technologie au travers de l’exposition des principales problématiques de la philosophie contemporaine des techniques : comment comprendre la technique et ses évolutions ? Comment les resituer par rapport aux autres sphères d’activité humaine telles que la science et l’art ? Comment en définir les enjeux éthiques ?

            Ce cours s’appuiera en particulier sur la tradition de recherche « mécanologique », à la fois issue de philosophes (J. Lafitte et G. Simondon) et d’historiens des techniques, qui vise à comprendre la structure et les opérations des machines et appréhende la technique de manière dynamique, c’est-à-dire au travers de l’évolution des diverses lignées techniques. On tâchera ainsi d’aller au-delà des questionnements superficiels et des jugements convenus sur « la » technique conçue comme une réalité extérieure (voire adverse) à la nature humaine et souvent réduite à des mythes. Il s’agit plutôt de construire d’abord un raisonnement informé sur ce qui constitue la « technicité » des objets, des ensembles et des réseaux qui nous entourent, pour questionner ensuite leur effet dans les évolutions des différentes sphères de la culture.

            Ainsi dans la science, l’accent sera mis sur le rôle des instruments phénoménotechniques (suivant le mot de Gaston Bachelard), qui est devenu sans cesse plus déterminant dans l’acquisition des connaissances (on considèrera en particulier le cas d’un grand accélérateur) mais aussi dans la constitution même des champs de recherche technoscientifique, comme on le verra sur le cas précis des nanotechnologies.

            Mais aussi dans le domaine de l’art, dont les conditions d’expression ont été modifiées par la production industrielle dès le début du XXe siècle, comme l’analysait Walter Benjamin, et qui intègrent désormais les nouvelles technologies. A travers une réflexion sur la notion de design, on montrera la pertinence d’une techno-esthétique pour penser les objets d’usage contemporains et leur insertion dans l’environnement naturel, social et artificiel.

            Enfin, on tâchera de développer la réflexion éthique, qui ne doit pas se contenter de poser la question des fins par rapport aux objets techniques considérés comme des moyens « neutres », mais qui doit interroger les finalités de l’engouement actuel pour « l’innovation », déterminer quels seraient les critères du progrès technique, et prendre en considération le système technologique que forment l’homme et les dispositifs techniques pour envisager les modalités d’une éventuelle lutte contre l’aliénation.

            Chaque module comportera une partie de cours et une autre dédiée à des études de cas, à un atelier de lecture ou à une discussion.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Vincent BONTEMS
            Retour à la liste des cours
            Concours de nouvelles - CL219

            Chaque année, le département « Culture, Communication » organise un concours de nouvelles à thématique scientifique distinguant trois catégories de participants : étudiants scientifiques ; grand public ; élèves et classes du secondaire. Le jury est constitué de personnalités du monde scientifique et littéraire. Cette année, les deux présidents du jury sont JEROME FERRARI, romancier, prix Goncourt 2012 ; ETIENNE KLEIN, physicien, philosophe des sciences.

            La remise des prix s’ouvre par une table ronde, et les nouvelles lauréates seront publiées par Lemieux Editions à partir de 2016.

            L'équipe organisatrice du concours est constituée de 5 à 7 élèves volontaires de 1e et de 2e année.

            Les tâches :

            - concevoir et animer le site de la nouvelle édition du concours ;

            - animer les comptes Facebook et Twitter;

            - prendre en charge la communication auprès des étudiants scientifiques : mailings aux BdE et BdA, annonces (Frankiz...), affiches à coller sur le Plateau de Saclay et à Paris ;

            - organiser la remise des prix : préparation et animation de la table ronde ; création des visuels projetés pendant la cérémonie ; contacts avec le jury, les partenaires, les présélectionnés ; organisation des navettes en voiture...

            Les élèves mènent le projet de bout en bout, encadrés par Laurence Decréau. Le groupe se réunit régulièrement jusqu’à l’événement, en dehors des créneaux de Culture ; prévoir une souplesse des horaires, une grande disponibilité dans les dernières semaines. En fonction de leur implication et du résultat final (réussite de l’événement), les élèves se verront octroyer un bonus sur la note de Culture ou de Communication de leur choix.

            Les dates :

            1. Mise en ligne du site : 20 octobre 2015.

            2. Alimentation régulière du compte Facebook (1 fois par semaine)

            3. Remise des prix : 31 mars 2016.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Laurence DECRÉAU
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            Introduction à la psychanalyse 2 : Le travail de la séparation - CL221

            IDEM CL 211

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Pascale PILLET
            Retour à la liste des cours
            Ethique des Sciences et des Techniques 2 - CL222

            Idem 212

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Vincent BONTEMS
            • Alexei GRINBAUM
            Retour à la liste des cours
            Epistémologie 2 « La philosophie confrontée aux découvertes de la biologie et de la psychologie » - CL223

            L'objectif de ce cours est de proposer une introduction à des thèmes contemporains de philosophie qui ont pour trait commun d'avoir été renouvelés par des résultats empiriques issus de la biologie ou de la psychologie. Les aborder conduit à s'intéresser conjointement aux recherches qui les fondent et aux interrogations qu'ils soulèvent.

            Le cours partira de questions de biologie et d’éthologie animale pour s’acheminer progressivement vers des problématiques issues de la psychologie, en s’efforçant de mettre en relief les liens qui les unissent. Parler d’identité, par exemple, suppose aujourd’hui d’aborder non seulement la question de l’unité anatomique, mais aussi l’origine du sentiment d’unicité personnelle et ses déterminants. Pour réfléchir sur l’éthique, de même, il est désormais difficile de faire l’économie des nombreuses découvertes sur la coopération animale et sur le substrat neurologique des sentiments moraux.

            Ce cours ne nécessite pas de connaissance préalable, il s'efforce avant tout de mettre à disposition des étudiants un florilège de concepts destinés à comprendre les enjeux de débats modernes. Les thèmes suivants seront abordés cette année :

            * La morale est-elle un produit de l’Evolution naturelle ? De la coopération entre vampires aux singes de Frans de Waal.

            * La mort est-elle une invention éphémère de la vie ? D’August Weismann au transhumanisme.

            * L’esprit entre cerveau et machine : de Chomsky au connexionnisme.

            * L’identité en péril : du bateau de Thésée à la schizophrénie.

            * Comment produit-on de la soumission ? Des expériences de Stanley Milgram au Panoptique.

            * Pourquoi avons-nous peur de l'infériorité ? De Tocqueville aux classements des Grandes Ecoles.

            * Le temps est-il objectif ? Du temps naturel à la durée vécue.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Alexis ROSENBAUM
            Retour à la liste des cours
            Géopolitique de l'Inde - CL224

            Le 15 août 1947 le joyau de l’empire britannique obtenait son indépendance politique.

            L’Inde avec plus d’un milliard d’habitants est la plus grande démocratie dans le monde où cohabitent tant bien que mal, plusieurs religions, plusieurs castes, plusieurs ethnies, plusieurs langues, plusieurs régions. Depuis une quinzaine d’années, l’Inde est présente sur la scène internationale comme pays émergent.

            Nous nous intéresserons à l’histoire de l’Inde qui nous fournira des clés pour tenter de comprendre l’Inde d’aujourd’hui. Au XVIIIe siècle déjà, l’Europe était attirée par l’Inde philosophique. Nous ne manquerons pas d’étudier les relations de l’Inde – qui, notons-le, aspire à devenir membre permanent au Conseil de Sécurité de l’O.N.U – avec la Chine, le Pakistan, le Sri Lanka, les U.S.A., la Russie et l’Union européenne. Nous évoquerons notamment le rôle de premier plan que joua l’Inde au sein de la première conférence afro-asiatique en 1955 en Indonésie et lors de la fondation du Mouvement des pays non-alignés.

            La diaspora indienne, qui compte quelques vingt-cinq millions de personnes à travers le monde, intéresse de plus en plus le gouvernement indien. Nous essaierons d’analyser son impact sur l’économie.

            La connaissance de la culture indienne ancienne, à la fois orientale et indo-européenne, est un atout majeur pour élucider les « mystères » du sous-continent indien. De plus un minimum vital de savoir en histoire et géographie permettra de mieux saisir toutes les nuances de la géopolitique.

            La méthode pédagogique sera fondée sur l’analyse critique de revues, de livres en anglais et en français, de documentaires et extraits de films bollywoodiens, le cinéma jouant un rôle considérable dans la société indienne.

            Certains écrits de GANDHI, NERHU, VIVEKANANDA, TAGORE et PERIYAR seront lus et analysés afin de mieux connaître l’Inde qui, dit-on, sera l’une des grandes puissances dans les années à venir.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Dêva VILLEROY
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            Introduction à la sociologie - CL225

            Ce cours est une introduction à la sociologie à partir d’une approche claire et synthétique. Il comporte trois grandes parties :

            1) Les étudiants se familiariseront avec les objets d’étude de la sociologie, ses concepts et ses méthodes. Les travaux des principaux « pères fondateurs » de la sociologie, Alexis de Tocqueville, Emile Durkheim, Karl Marx, Max Weber seront présentés.

            2) Le caractère scientifique de la sociologie sera particulièrement présenté et discuté. Les méthodes et outils du sociologue seront présentés et expérimentés par les élèves (entretiens, questionnaires, observations.

            3) Les sociologies plus contemporaines seront abordées. D’une part, la sociologie américaine avec le fonctionnalisme (Talcott Parsons, Robert Merton) et l’interactionnisme symbolique (Everett Hughes, Howard Becker, Erving Goffman). D’autre part, les sociologies françaises avec le structuralisme de Pierre Bourdieu, l’individualisme méthodologique de Raymond Boudon et leurs héritiers (fidèles ou critiques).

            De manière générale, les notions fondamentales comme société, individu, lien social, normes sociales et déviance seront abordées et travaillées. Elle seront questionnées à partir des tensions qui ont structuré et structurent encore la sociologie : par exemple l’individu ou la société au cœur du social ? Une attention particulière sera portée aux questions de reproduction sociale et d’ascension sociale.

            Les étudiants mettront en œuvre les concepts, méthodes et outils présentés dans des études de cas proposées en cours. Ils pourront également mener un petit travail d’enquête sociologique sur une thématique en relation avec le cours ou choisir une synthèse critique d’un ouvrage ou d’un recueil d’articles thématique.

            Quelques références bibliographiques :

            BECKER, H.S. (1985). Outsiders: études de sociologie de la déviance, Paris: A.-M. Métailié. BECKER, H.S. (2002). Les ficelles du métier, Paris: La Découverte.

            BOUDON, R. (2002). "Théorie du choix rationnel ou individualisme méthodologique?" Sociologie et sociétés, vol.34, n.1, p. 9-34.

            BOURDIEU, P. et PASSERON, J.-C. (1964). Les héritiers: les étudiants et la culture, Paris: Éditions de Minuit.

            BOURDIEU, P. et PASSERON, J.-C. (1970). La reproduction: éléments pour une théorie du système d'enseignement, Paris: Éditions de Minuit.

            BOURDIEU, P. (1980). Questions de sociologie, Paris: Éditions de Minuit.

            DURKHEIM, E. (2004 [1897]). Le suicide, Paris: PUF/Quadrige.

            LALLEMENT, M. (2006). Histoire des idées sociologiques. Tome 1: Des origines à Weber, Paris: Nathan.

            LALLEMENT, M. (2006). Histoire des idées sociologiques. Tome 2: De Parsons aux contemporains, Paris: Nathan.

            WEBER, M. (1997 [1971]). Economie et société. Paris: Plon.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Cynthia COLMELLERE
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            Géopolitique du monde contemporain 2 : conflits et identités - CL226

            Cette année, le cours de géopolitique pose la question des identités et des conflits identitaires. Le point de départ sera l’hypothèse aujourd’hui fort à la mode du « choc des civilisations ». En 1993, l’Américain Samuel Huntington publie un article, Clash of Civilization and the Remaking of the World Order , qui devient en 1996 un livre, traduit l’année suivante en français sous le titre Le Choc des civilisations. Il faut ici rappeler le contexte des années 90 ; au moment où s’achève la Guerre Froide, la guerre dans l’ex-Youglosavie voit s’affronter des groupes nationaux et religieux. Il s’agit pour Huntington du signe manifeste que nous entrons dans une phase nouvelle de l’histoire. Après avoir opposé des princes, puis des Etats et ensuite des idéologies, les conflits mettent désormais face à face des civilisations. Cette thèse, déjà célèbre dans les années 90, a connu une fortune inouïe depuis le 11 septembre 2001. Elle permet de décrire un monde où l’Occident serait en conflit ouvert avec le monde musulman ; le conflit identitaire n’est alors plus local comme dans les Balkans, mais global.

            Le but de ce cours est donc d’abord d’examiner les fondements de cette hypothèse, devenue lieu commun, qu’est le choc des civilisations. On s’efforcera de montrer que loin d’être une analyse originale, les propos de Huntington sont l’héritage d’une vision déjà ancienne. Il serait cependant trop restreint de se livrer à une simple lecture critique d’un livre depuis longtemps à la mode. Le Choc des civilisations est notre point de départ ; il nous conduit à considérer comment de multiples entrepreneurs identitaires sont en train de remodeler la carte du monde. Ces entrepreneurs, culturels, ethniques, religieux tendent en effet aujourd’hui à redéfinir les appartenances des individus, naguère soumis d’abord et avant tout aux États. Ainsi sommes-nous bien sûr amenés à examiner, entre autres, ce qu’il en est aujourd’hui des identités religieuses et des conflits qu’elles peuvent enfanter. Loin de nous cantonner ici à une description statique d’espaces qui seraient des aires civilisationnelles et religieuses telles que monde musulman et Occident, il faut ici tenir compte des réseaux les plus divers : diasporas, églises…Soulignons au passage que le cours ne se focalise pas sur l’Islam radical, et que les tensions créées par la montée des chrétiens évangéliques ne seront pas négligées.

            On s’efforcera de réfléchir à partir d’exemples venus de tous les continents. Nous y sommes en effet incités par la diversité des conflits récents: Balkans, Moyen-Orient, Afghanistan, Cachemire, Sri Lanka, mais aussi Afrique de l’Ouest, Darfour, Corne de l’Afrique, Grands Lacs d’Afrique centrale. Sans négliger, l’Amérique où, en particulier dans les pays andins comme la Bolivie, des tensions id xentitaires majeures sont en train de se dessiner. Il ne s’agit bien sûr pas de donner la clé de tous les conflits d’aujourd’hui à travers une simple mécanique identitaire, mais de montrer comment le cadre simplement politique est en train d’éclater pour laisser place à une multitude d’enjeux.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Jérôme HÉLIE
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            Géopolitique de la Chine - CL227

            I. L’Empire du Milieu

            1. Au milieu de qui et de quoi ? Les représentations chinoises de la Chine et du monde des origines à aujourd’hui.

            2. Au milieu de qui et de quoi ? Les successives représentations de la Chine en Occident.

            3. Quel miliew phyriyue ? Complexité, contraintes et atouts du milieu naturel.

            4. Quel milieu démographique ? 1,3 milliard d’habitants.

            5. Quel milieu socio-culturel ? Hans et minorités ethniques, traditions, croyances, savoirs, « modernité », sinisation et tensions.

            6. Quel milieu économique ? « Tâter les pierres pour traverser la rivière ».

            7. Quel milieu politique ?

            II. L’acteur mondial

            8. La deuxième puissance économique mondiale.

            9. Des ambitions planétaires ?

            10. Incertitudes géopolitiques.

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Alexandre DEFAY
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            Philosophies et religions d'Extrême-Orient - CL228

            Si les religions asiatiques (bouddhisme, taoïsme, hindouisme,…) connaissent aujourd’hui un engouement croissant en Occident, elles restent, en général, mal connues, ne serait-ce que par leur nature : s’agit-il de religions, de philosophies ou de médecines de l’âme ?

            Incontestablement, la plupart d’entre elles visent « la connaissance du monde » avant celle du « divin », se plaçant fondamentalement dans une perspective métaphysique ou sociale avant d’être religieuse et ignorant d’ailleurs la notion d’écrits révélés tels que ceux fondant les religions monothéistes.

            Les philosophies qui y sont associées proposent des logiques et des raisonnements étrangers à la sphère occidentale. Pour autant, croisant parfois la route de certaines philosophies européennes remarquables du XIXe siècle ou d’aujourd’hui, elles prétendent à la même excellence.

            Le séminaire a pour objectif de découvrir le domaine philosophico-religieux asiatique. Bien au-delà du dépaysement, les élèves seront amenés à cheminer selon des routes méconnues de la pensée humaine, découvrant alors un vaste ensemble allant de la métaphysique à l’éthique et admettant une nouvel éclairage sur les questions fondamentales du rôle de la religion, de la place de l’homme dans le monde, de l’impact de l’imaginaire sur la dynamique sociale... Cela permettra aux élèves de mieux pénétrer l’univers mental des civilisations de la Chine, de l’Inde et du Japon, trois grands pays industrialisés où ils auront, de plus en plus, dans l’avenir, l’occasion de s’inscrire dans des projets professionnels à caractère international.

            Le séminaire privilégiera une approche pédagogique permettant :

            * la compréhension directe des contenus, en se dégageant de toute terminologie « exotique »,

            * l’appariement, ou à l’inverse, la mise en opposition critique des doctrines entre elles.

            Des séances thématiques seront confiées à chacun des 4 intervenants associés, choisis parmi les références du domaine

            2 ECTS

            Professeur(s):

            • Jean-Pierre BESSIS
            • Romain GRAZIANI
            • D. TROTIGNON
            • Eric VINSON
            • M. ANGOT
            • Fr GIRARD
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            Stage de communication de 2e année - COM2

            1. Descriptif

            Le stage de communication de 2e année est axé sur le monde de l’entreprise et l’entretien d’embauche. Son objectif majeur : préparer l’élève à l’entretien d’embauche, en lui apprenant à valoriser son profil et ses expériences. Le stage opérateur effectué pendant l’été constitue évidemment une base de choix sur laquelle s’appuyer.

            2. Compétences à développer

            L'étudiant sera capable de :

            - Se présenter face à un recruteur et valoriser ses expériences (professionnelles, associatives, scolaires…)

            - Définir son profil, de le mettre en adéquation avec un poste, un projet professionnel

            - Rédiger un CV et une lettre de motivation

            3. Programme détaillé

            Le stage de communication se déroule du mardi au vendredi, en septembre.

            Soucieux d’imbriquer constamment théorie et pratique, les professeurs fondent leur enseignement sur des mises en situation (jeux de rôles, simulations…) systématiquement assorties de commentaires et d’analyses.

            La journée de vendredi est en partie consacrée à des entretiens d’embauche individuels simulés devant un recruteur. Durée de chaque entretien : 20 minutes.

            1 ECTS

            Professeur(s):

            • Corinne KALFON
            • Pierre OLLIER
            • Jean-Yves POITRAT
            • Alexis BRODSKY
            • Sandrine GULBENKIAN
            • Martine BEAULIEU
            • Pierre DE SAINT-ALBIN
            • Céline BERREBY
            • Isabelle SPITERI
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            Stage de communication de 2e année / AST M1-X-ENS - COM2_AST

            Objectifs

            • Donner aux participants les moyens de devenir plus performants dans les différentes situations de communication ;

            • Présentation et expérimentation des techniques permettant de :

            – S’exprimer avec aisance et efficacité

            – Savoir s’informer et informer

            – Argumenter

            – Formuler des opinions et des critiques constructives

            – Mener un entretien ou une négociation

            – Conduire une réunion

            Ce stage s'appuie sur de nombreuses mises en situations.

            1 ECTS

            Professeur(s):

            • Bruno FOSSEMALE
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            Sport 2ème année - SP200

            2 ECTS

            Professeur(s):

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            TOEIC - TOEIC200

            0 ECTS

            Professeur(s):

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